Mi a FOMO?

Mi a FOMO?

A FOMO nem csak a lemaradásról szól, felmerül az is, hogy elszalasztunk lehetőségeket, nem reagálunk elég gyorsan, ellenszenvet váltunk ki a „távolmaradással” és a „csendben maradással”, mivel csak későn veszünk észre valamit. A nem figyelsz rám eléggé és a nem vagyok fontos neked a leggyakoribb panasz ilyenkor a másik fél részéről, ugyanis sokan hiszik azt, hogy ha egy pillanat alatt elérhetjük egymást és reagálhatunk azt is jelenti, hogy mindig online vagyunk, ráérünk és a telefont nézegetjük.

A nomofóbia (no mobil phobia) azt a szorongást és rossz érzést jelenti például, amit akkor élünk át, ha nincsen velünk az okostelefonunk, lemerült vagy más módon elérhetetlen.

Hasonló jelenség a FOBO, vagyis az offline léttől való félelem (Fear Of Being Offline), amikor se wi-fi, se mobilnet nem érhető épp el. A JOMO (Joy Of Missing Out) ami arra hívja fel a figyelmet, hogy egyensúlyt kell találnunk az online és az offline életünkben. Meg kell találnunk az értéket az offline programokban, beszélgetésekben, találkozásokban is.

A kihívások, challenge-ek pszichológiája

A jelenség hátterét nem lehet csak azon keresztül vizsgálni, hogy menő vagy népszerű egy ilyen kihívás teljesítése.

 

Egyéb hatások:
  • a kamaszoknál a prefrontális agykéreg még nincsen teljesen kifejlődve, ez a régió felel a racionális és logikai gondolkodás, valamint a döntéshozás képességéért, és ide tartozik a következmények felmérése is
  • a beavatási rítusokhoz, az érettség bizonyításához hasonlónak tartják a netes kihívásokat
  • megfelelési kényszer és csoportnyomás
  • influencerek, mint példaképek ösztönzik a követőiket a részvételre
  • kitűnni, feltűnni akarás, kimaradástól való félelem

 

Mi az a digitális lábnyom?

A digitális lábnyom fogalma azokra a jelekre, adatokra, nyomokra, tartalmakra vonatkozik, amelyek a felhasználó online jelenléte után maradnak.

  • amit egyszer feltöltesz azt nem tudod letörölni, eltűntetni, a forrás megszűntetésével sem
  • a digitális énképünk az, ahogy önmagunkat online bemutatjuk, jellemezzük, alakítjuk
  • sok a torzító hatás és online illúzió is (szépség, siker, szerethetőség, álhírek)
Mit tennél meg, hogy sokan lájkoljanak, kövessenek?

Kisgyerekként hamar elsajátítjuk azt a szemléletet, hogy a szeretetet és a figyelmet vagy megkapjuk, vagy tenni kell érte. Ez olyan alapvető emberi igény, ami nem csak fontos, hanem elég messzire elmegyünk azért, hogy megkapjuk. A kérdés az, hogy miben mérjük ezt?

Mit jelent a népszerűség?

  • státusz, értékesség, önigazolás
  • 15 perc hírnévért bármit?
  • a magánélet kiteregetése, állandó reflektorfény
  • külső véleményeknek megfelelés, állandó figyelem (és az értékesség érzésének) fenntartása

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Mi az a FOMO? Ismersz hasonló jelenségeket?
  • Fel tudsz sorolni néhány online kihívást? Volt olyan, amiben te is részt vettél?
  • Mit tehetsz azért, hogy a digitális lábnyomaid ne keverjenek bajba?
  • Szerinted a lájk vagy a követők száma mit jelent? Vannak pozitív vagy negatív hatásai annak, ha ezt gyűjti valaki?

Feladat:

2-3 csoportra bontva találjatok ki egy online kihívást. Miről szólna, mi a lényege? Milyen következményei vannak és mit mond el azokról, akik részt vesznek benne? Mitől, hogyan lenne népszerű ez a kihívás?